Interview

Natascha Gemerts- de Wilde

Interim Adviseur inzetbaarheid & verzuim

Natascha (46) woont in Amsterdam Noord samen met haar man, hond en twee katten. Sinds 2000 is Natascha werkzaam in het vakgebied van HR. In 2000 gestart bij Adecco als consultant en vervolgens als HR businesspartner, HR adviseur duurzame inzetbaarheid en adviseur vitaliteit en verzuim adviseur ruime ervaring opgedaan. Vanaf begin dit jaar werkzaam als interim adviseur op gebied van inzetbaarheid en verzuim.

Kun je wat meer vertellen over jouw achtergrond en ervaring als adviseur op het gebied van verzuim en vitaliteit?

Na een loopbaan met uiteenlopende functies ben ik in 2000 aan de slag gegaan bij Adecco als intercedent, daarna als consultant en vervolgens als vestigingsmanager. Misschien wel mijn leukste baan ooit; de contacten, afwisseling en resultaatgerichtheid van het werk spraken mij erg aan. Na ruim zeven jaar werkzaam te zijn geweest bij Adecco was het tijd voor een nieuwe stap. Na een functie als intercedent is de logische vervolgstap óf richting HR of de commerciële kant op. Ik wist al snel wat het moest worden, HR! Mijn vervolgstap kwam via Adecco bij SOS International als HR businesspartner. Een brede HR rol die ik ruim tien jaar met veel plezier heb vervuld. Bij SOS International was destijds het ziekteverzuim zo hoog, daar moest écht iets mee gebeuren. Daar heb ik een project van gemaakt. Zelf werk ik het liefste projectmatig; een kop en een staart en alles daar tussen in. Al snel kwam ik door gesprekken te voeren met medewerkers er achter dat een groot deel van het verzuim geen medische reden had, maar meer lag op het vlak van uitdaging, loopbaan, normen & waarden. Daar heb ik verzuim in samenwerking met HR en (team)managers kunnen koppelen aan (loopbaan)ontwikkeling. Na deze rol kwam ik terecht bij de Bascule in de rol van HR adviseur duurzame inzetbaarheid. Hier mocht ik een project uitrollen met als doel om de productiviteit te verhogen, werkplezier en werkgeluk te vergroten en het ziekteverzuim te verminderen. Daarna ging ik bij Levvel aan de slag in de functie van adviseur vitaliteit en verzuim adviseur. En toen heb ik begin van 2023 de stap genomen naar het zelfstandig ondernemerschap en heb ik tot nu toe drie mooie en uitdagende interim opdrachten mogen vervullen binnen mijn vakgebied, onder andere bij Securitas.

Waarom ben jij als interimmer aan de slag gegaan begin dit jaar?

Na 22 jaar in loondienst in diverse mooie functies liep ik al een aantal jaren rond met het idee om voor mezelf te gaan beginnen. In voorgaande rollen had ik zelf veel met interimmers te maken gehad; ze hebben een bepaalde expertise waarvoor ze ingehuurd worden; dat had ik zelf inmiddels ook op het gebied van verzuim en duurzame inzetbaarheid. Tevens heb ik een brede HR achtergrond en kan ik goed kijken naar het grotere geheel voor zowel organisaties als medewerkers. Dat grote geheel vertaal ik graag naar een praktisch plan met deelprojecten. Corona zorgde er ook voor dat ik het locatie onafhankelijk werken kon ervaren en dat beviel erg goed. Ook de afwisseling in interim opdrachten vind ik fijn. Ik ga een nieuwe opdracht aan, maak hem af en ga weer door!

Wat is het mooiste aan jouw vak binnen duurzame inzetbaarheid en verzuim?

Dat is met stip op één; de mensen. De gesprekken die ik voer met mijn oprechte interesse in de mensen en de dankbaarheid die ik hiervoor terugkrijg. Daarnaast door het voeren van goede gesprekken het letterlijk in beweging krijgen van medewerkers en daarmee toekomstgericht en vooruitdenkend handelen: de focus op duurzaam herstel én de toekomst. En creatiever durven kijken binnen de lijnen en mogelijkheden van de Wet Verbetering Poortwachter en dan ook wel eens een risico durven nemen. Wat ik ook doe, mijn doel is altijd om zoveel mogelijk mensen uit de WIA te houden in plaats van er in. Dit door middel van loopbaantrajecten, outplacementtrajecten en het échte gesprek aan te gaan. Naast de inhoud bevalt het locatie onafhankelijk werken mij ook erg goed.

Wat zijn de minst aantrekkelijke onderdelen binnen jouw vakgebied? Waar loop je geregeld tegenaan?

In sommige gevallen is de samenwerking met HR erg lastig. In het begin van verzuim zijn er meerdere partijen bij betrokken, soms tot wel vijf collega’s. Dat is best veel en dan is het lastig een goede rolverdeling te vinden tussen alle partijen. Vanuit HR moet er een duidelijke visie zijn voor wat betreft de complexe taakverdeling, wie doet wat en wanneer? Je hebt ook gevallen waarbij ze mijn advies niet opvolgen. Als verzuim adviseur heb ik geen dwingende rol, ik kan alleen adviseren. Onderdeel van verzuim is de schadelast beperking en risico beperking voor de werkgever. Daarnaast is er soms een lastige balans tussen belangen van de werkgever en de medewerker. Ik zie in mijn dagelijkse werk veel dingen gebeuren, maar ik heb niet overal invloed op. De rolverdeling in verzuimcases is echt cruciaal.

Kun je een voorbeeld delen van een project waarbij je succesvol hebt bijgedragen aan het verminderen van verzuim en het verbeteren van de vitaliteit binnen een organisatie?

Bij SOS International hebben we het ziekteverzuimpercentage van 25% naar 7% weten te reduceren. Dit heb ik zeker niet alleen gedaan, maar ik ben de aanjager van het project geweest. Door letterlijk het gesprek aan te gaan en de juiste interventies in te zetten. In mijn functie bij Levvel was ik als projectleider verantwoordelijk voor het opzetten van een verzuimafdeling. Een succesvolle afdeling met 1e en 2e lijns verzuimspecialisten. Daarnaast heb ik een nieuwe Arbo dienst aangesloten en hebben we een verzuimreductie van 13% naar 7% gerealiseerd. De reductie van verzuim, het inzetten van de juiste interventies en tools dat probeer ik bij alle opdrachtgevers te realiseren.

Kun je enkele voorbeelden geven van opdrachten die je hebt uitgevoerd en welke resultaten je hebt behaald?

Bij de meeste opdrachten is de kern: grip op het verzuim krijgen en het verzuimcijfer duurzaam naar beneden krijgen. Ook kan een opdracht zijn; duurzame inzetbaarheid creëren en duidelijk maken dat verzuim niet altijd de oplossing is, zeker niet op de langere termijn.

Hoe pas je je aan, aan nieuwe organisaties tijdens interim opdrachten om snel waarde toe te voegen op het gebied van verzuim en vitaliteit?

Ik ben zelf een echt gevoelsmens en ik volg graag mijn eigen intuïtie, keuzes voor nieuwe opdrachten maak ik dan ook op gevoel. Het kennismakingsgesprek moet leuk zijn, de opdracht moet inhoudelijk kloppen én er moet iets van een hulpvraag in zitten om het goede gesprek met de medewerkers aan te gaan. Als die vraag er ligt en er de ruimte voor is dan ga ik aan. Natuurlijk moet er ook een gevoel zijn van een veilige werkomgeving, sfeerproeven dus. Op een nieuwe opdracht maak ik zaken snel eigen door zo snel mogelijk in gesprek te gaan met HR collega’s, management en leidinggevenden. Graag stel ik dan de vraag wat ze van mij verwachten en waar ik mee kan helpen. Zo liggen we snel op één lijn.

Hoe ga je om met organisaties die worstelen met het vinden van de juiste balans tussen het beheersen van verzuimkosten en het ondersteunen van werknemerswelzijn?

Die belangen zijn er zéker en snap ik ook goed. Om het belang van mijn werk en advies te onderstrepen maak ik er graag een businesscase van, hierbij maak ik een inschatting van de kosten: o.a. verzuimkosten, kosten voor Arbo dienst, kosten voor interventies, 2e spoortrajecten en uren van adviseurs. Hier maak ik vervolgens een totaalplaatje van met uren en kosten. Ik maak de case technisch en bespreek heb dan met het management die er uiteindelijk een beslissing over neemt. Daarnaast breng ik in wekelijkse overleggen casussen in en leg ik voor wat de opties zijn en geef ik advies.

Hoe werk je samen met HR-teams, managers en werknemers om de aanpak van verzuim en vitaliteit te bevorderen?

Ik zie mezelf als een procesbewaker: ik zorg er graag voor dat iedereen de juiste dingen gaat doen op het juiste moment. Daarnaast is het van belang om het gesprek aan het gaan, 1 op 1 óf in een driegesprek. Ik ben zelf erg ‘blauw’, dat wil zeggen dat ik graag precies en gestructureerd te werk ga. Ik hou alle casussen bij in Excel met daarbij de stappen, voortgang en de bijbehorende statussen. Op basis van terugkoppelingen zet ik de juiste interventies in en ben ik de schakel tussen alle partijen. Daarbij breng ik mensen samen, is het zinvol om een overleg te organiseren, dan plan ik dat in en organiseer ik het. Daarnaast ben ik echt oprecht geïnteresseerd in mensen en heb ik het beste met ze voor, dat voelen mensen als we in gesprek zijn geweest en daar zit ook mijn kracht.

Kun je een voorbeeld geven van een situatie waarin jouw aanpak aantoonbaar heeft geleid tot meetbare verbeteringen in termen van verzuimpercentages en medewerkerstevredenheid?

Het reduceren van verzuim bij opdrachtgevers is belangrijk, maar ik ben er niet alleen verantwoordelijk voor. Het is een samenwerking tussen HR, verzuim en het management. Vanuit mijn rol ben ik er verantwoordelijk voor dat mensen en medewerkers de juiste dingen doen en probeer ik de schadelast van verzuim zoveel mogelijk te beperken.

Hoe zorg je ervoor dat je up-to-date blijft met de nieuwste kennis en best practices op het gebied van verzuim en vitaliteit? Welke bronnen en leermogelijkheden gebruik je hiervoor?

Veel informatie lees en volg ik via Linkedin en ik vind sparren met vakgenoten prettig en waardevol. Door de jaren heen heb ik veel sparringpartners om mij heen verzameld. Daarnaast volg ik graag online Webinars, van bijvoorbeeld het UWV en Robidus. Of een georganiseerd event bezoeken waar nieuwe wetgeving behandeld wordt. Ik geloof zelf heel erg in een leven lang leren en ben zelf dan ook voornemens om nog een opleiding te gaan volgen, namelijk die van casemanager en taakdelegatie, vanuit die rol ben je meer de praktijkondersteuner van de bedrijfsarts.

Wat zie je als de grootste uitdagingen voor adviseurs op het gebied van verzuim en vitaliteit in de komende jaren?

Naar mijn idee zit dat zeker in een stuk preventie. Het meetbaar kunnen maken van preventie en duurzame inzetbaarheid. We willen het allemaal wel, maar nog écht te weinig. Daarnaast ligt er een grote uitdaging om risico’s te durven nemen om tijd, effort en geld te investeren en er dan op te vertrouwen dat de resultaten echt volgen.

Heb je tips voor startende adviseurs op het gebied van vitaliteit, duurzame inzetbaarheid en/of verzuim?

Ga een goede opleiding volgen, dit geeft je zelfvertrouwen wat je nodig hebt in deze rol om stevig in je schoenen te kunnen staan. Gun jezelf daarnaast de tijd om de inhoudelijke stof eigen te maken. Stap niet in de valkuil dat je in het begin overal direct een antwoord op moet hebben. Je mag aangeven dat je zaken gaat uitzoeken en daar later op terug komt. Geen een casus is hetzelfde, álles is maatwerk en daar moet je ervaring mee gaan op doen. En als laatste: durf vragen te stellen!

Hoe denk je dat jouw rol als adviseur op deze terreinen zal ontwikkelen?

Die ontwikkeling is nu al gaande. Ik denk dat veel aspecten van het HR vak veel meer in de lijn worden belegd. Organisaties hebben naar mijn mening in de toekomst nog wel 1e lijn specialisten in huis, maar de 2e lijn expertise zal extern ingehuurd gaan worden. Het wordt steeds moeilijker om vakspecialisten te vinden. Door deze ontwikkeling ga je dus ook een onderscheid krijgen tussen de 1e lijns verzuimadviseur en de verzuimspecialist.