Interview

Laura Koster

HR Directeur

Laura Koster (39), de gedreven HR Directeur van Gomes, Mercedes-Benz & Smart dealer en importeur voor de Benelux van VOYAH. Laura is woonachtig in het mooie West Friesland en combineert haar professionele ambities met haar gezinsleven. Samen met haar man Kees en hun twee kinderen, Jules (14) en Olivier (12), geniet ze van het gezinsleven en hond Hugo maakt het gezin compleet. In haar vrije tijd trekt Laura er graag op uit. Of het nu gaat om wandelingen met hond Hugo, fietstochtjes naar haar werk of avontuurlijke vakanties, buiten zijn speelt een grote rol in haar leven. Muziek en skiën behoren ook tot haar passies en de komende rondreis door China belooft een spannende ontdekkingstocht te worden samen met haar hechte gezin!

Wat trok jou oorspronkelijk aan om in Human Resources te werken?

Ik ben ooit gestart bij winkelketen WE. Daar heb ik een opleidingstraject voor vestigingsmanager gevolgd en daar ben ik getraind in leiderschap skills. Gespreksvoering, leidinggeven en omgaan met collega’s. Daarna heb ik een stap gemaakt naar de zakelijke dienstverlening bij uitzendorganisatie Randstad in de rol van intercedent. In deze rol combineerde ik de functie van accountmanager en recruitment. Het commerciële, doelgerichte en het behalen van successen past echt bij mij. Nu zit ik erg op mijn plek bij Gomes. Ik krijg veel vrijheid in mijn rol als HR Directeur en dat zorgt ervoor dat we samen succesvol kunnen zijn. Ik ben destijds binnengekomen in een familiebedrijf dat echt nog een klassieke PZ afdeling had. Er moest veel gebeuren en dat was precies de uitdaging die goed bij mij past. Mijn doel binnen Gomes was om van een klassieke PZ afdeling naar een up-to-date HR afdeling te transformeren. Graag kijk ik naar wat een organisatie nodig heeft en wat collega’s nodig hebben. Ik zit in mijn huidige rol helemaal op mijn plek, omdat er veel vertrouwen is en collega’s lang bij ons werken. We hebben nu volle focus op mensgericht leiderschap en daarmee geven we graag aandacht aan onze medewerkers, want daar gaat het echt om!

Hoe ben je bij Gomes terechtgekomen en wat sprak je aan in dit bedrijf en de branche automotive?

Zoals aangegeven ben ik gestart als winkelmanager bij WE, daarna ben ik als intercedent aan de slag gegaan bij Randstad en toen een overstap gemaakt naar Vacanceselect in de functie van HR medewerker. Daarna ben ik teruggekomen bij Randstad, maar toen in de rol van casemanager Verzuim bij Health@Work, daarna een stap naar Maandag® gemaakt als teamleider HR & Beleid en Verzuimspecialist. Vervolgens doorgegroeid naar HR Manager en nu aan de slag als HR Directeur bij Gomes Noord-Holland. De stap naar Gomes was niet moeilijk. Er lag een mooie uitdaging op mij te wachten en belangrijker nog: er was vertrouwen! Daarnaast heb ik nog een coach opleiding gevolgd bij Nonons en coach ik op freelance basis o.a. Young Professionals bij Hero. Het leuke van coachen is het inzicht geven, het spiegelen van gedrag en eerlijk en oprecht ergens komen. De coachee kan hierdoor zelf stappen zetten naar eigen behoefte richting zijn of haar doel. Bij Gomes ben ik via-via gekomen. Ik werd op de vacature gewezen door een oud collega. Ik las de vacaturetekst en heb mij verdiept in het autobedrijf. Ik ben op gesprek gegaan met Peter (3e generatie eigenaar van familiebedrijf Gomes) en dat was een erg leuk gesprek en op basis daarvan dacht ik, waarom niet?. Ik heb op mijn gevoel de beslissing genomen en ben de week daarna begonnen. Ik kon alles voor wat betreft mijn kennis en ervaring kwijt in deze organisatie. Van automatiseren tot digitaliseren en mensen meekrijgen in veranderprocessen. In mijn werk wil ik graag het verschil maken, oprecht luisteren naar mensen. Na een jaar in dienst te zijn geweest ben ik toegetreden tot de directie in mijn functie van HR Directeur. Nu bestaat onze directie uit 6 collega’s en mijn HR team uit twee salarisadministrateurs, 3 HR-officers, HR-manager en 2 HR-adviseurs die ik aanstuur.

Als jij Gomes zou moeten omschrijven als een automodel, welk model zou het dan zijn en waarom?

Mercedes natuurlijk! Dit bedrijf ademt het merk Mercedes-Benz. Van oldtimer tot het allernieuwste model. Wij hebben alle modellen in huis en in dienst, wij hebben medewerkers die al 40 jaar bij ons werken en daarnaast voorzien wij ook in stages voor onze startende monteurs van 16 jaar. Dat zegt echt iets over onze organisatie.

Wat zijn de grootste uitdagingen die jij hebt meegemaakt als HR-directeur in de automotive sector?

Onze grootste uitdaging zit in retentie. Echt het behoud van onze mensen, dat is best een uitdaging! Onze mensen spreken zich niet altijd helemaal of snel uit en van leidinggevenden anno nu wordt veel (meer) verwacht. Ook zijn er steeds meer regels en complexiteit, dat kan soms zorgen voor onduidelijkheid. We hebben nu ruim 500 medewerkers in dienst, dus onze uitdaging zit in communicatie, het door ontwikkelen van onze medewerkers en goed kunnen inspringen op veranderingen. Dat vraagt tijd en aandacht. Naast retentie worden wij, net als veel andere bedrijven, ook geconfronteerd met een tekort aan mensen en de schaarste op de arbeidsmarkt. Om goed te kunnen meebewegen met deze veranderingen zijn wij net een samenwerking gestart met De Selectie (een externe partij). Ook zelf het talent van morgen opleiden is bij ons een basiselement. Met de juiste mentoren en leermeesters. We willen echt onze basis op orde hebben en vorig jaar hebben wij daar een prachtige campagne aan toegevoegd. De ‘van 0 naar 100 campagne’. Deze campagne was gericht op het aantrekken van nieuw talent voor onze technische functies en het behouden van bestaand talent. We zijn gaan racen met 30 nieuwe en 30 bestaande medewerkers. Waarom deze campagne alleen gericht was op onze technische functies? Ons hart van onze organisatie bestaat uit collega’s met technische functies, deze mensen kunnen we echt niet missen. Wij zijn verantwoordelijk voor circa 150 FTE voor 12 vestigingen. Om alle functies in te kunnen vullen, maken we ook gebruik van de inleen van medewerkers via uitzendbureaus en werken we samen met Xelvin voor het plaatsen van Zuid Afrikaanse medewerkers binnen onze organisatie. Natuurlijk streven we ernaar om al onze medewerkers zelf in dienst te hebben, dit is ook een pijler binnen onze basis op orde. Onze werkzaamheden zijn continue aan het pieken, de drukte voor wat betreft onderhoud en reparaties aan auto’s loopt gewoon door, het werk is nooit af en dat zie je terug in bijvoorbeeld ons verzuim en verloop. Onze medewerkers worden bijvoorbeeld veel benaderd door onze concurrenten. Er wordt extra geld geboden. Wij willen ons graag onderscheiden door extra’s : de Gomes Extra noemen we dat. Dat kan een fiets van de zaak betreffen of een Gomes spaarpot of het plaatsen van zonnepanelen, ook betalen wij volledig het fitness abonnement van onze medewerkers. Wij proberen echt op een andere manier onderscheidend te zijn. Veel van onze medewerkers die een overstap hebben gemaakt komen ook weer terug bij ons. Ze ervaren dat het gras niet groener is bij de buren! Daarnaast heeft we 4G gesprekken ingevoerd, dat staat voor Gewoon Goeie Gomes Gesprekken. In deze gesprekken willen we zaken bespreekbaar maken en een goede cyclus van gespreksvoering implementeren en uitvoeren. Daarnaast willen we onze medewerkers perspectief bieden door het invoeren van een volledig transparant salarishuis en natuurlijk het gesprek aan durven gaan. Om al deze uitdagingen het hoofd te bieden hebben we ook veel contacten met scholen in de omgeving. Binnen HR en de automotive zijn we bezig met de vraag: hoe gaan we deze branche interessant maken en houden? Het merk Mercedes-Benz en Smart moet aanspreken en daarom gaan we starten met een EVP onderzoek (employer value proposition) en ben ik erg benieuwd naar de uitkomsten daarvan. We willen een brede doelgroep aanspreken voor wat betreft medewerkers voor personenwagens, trucks en bedrijfswagens.

Wat is het meest verrassende dat jij hebt geleerd over de automotive industrie sinds je bij Gomes werkt?

Wat ik zelf heel mooi vind is dat het wel om het merk Mercedes-Benz gaat, maar dat het echt een familiebedrijf is. Wat mij betreft zorgt een familiebedrijf voor korte communicatielijnen, geen hiërarchie, geen politiek en voel je je snel op je gemak binnen het bedrijf en wordt je werk echt gewaardeerd. Je wordt goed op waarde geschat en er is veel vertrouwen. Daarbij is de automotive een bijzondere branche, ik kende hem dus niet voordat ik aan het werk ging bij Gomes. Al ben ik er van overtuigd dat een andere blik uit een andere branche altijd voordelen heeft. De branche is interessant omdat het enerzijds traditioneel is en anderzijds zo innovatief. De nieuwste ontwikkelingen zie je direct terug in je werk. Denk aan electrificering, AI, robotica en anderzijds de enorme inhaalslag die gemaakt moet worden op de vlakken van personeel en leiderschap. Daar helpt mijn frisse blik die ik meeneem uit andere branches. Waarom doen we bepaalde zaken zo? Altijd nieuwsgierig zijn en weer spiegelen wat voor effect bepaald handelen heeft.

Wat zijn de belangrijkste eigenschappen waar jij naar zoekt in nieuwe medewerkers voor Gomes?

Naast de technische vakinhoudelijke kennis zoeken we medewerkers met een groot probleemoplossend vermogen, flexibiliteit, positiviteit en heel belangrijk: medewerkers die klantvriendelijk zijn en graag een stapje extra doen voor onze klanten! Dat past ook helemaal bij ons merk.

Wat doen jullie aan teambuilding?

Het belangrijkste is wat mij betreft: oog voor de mens hebben. Op de vestigingen zelf organiseren ze activiteiten zoals; de jaarlijkse BBQ, Gomes handdoeken voor de zomer en centraal ons personeelsfeest ter ere van ons 90-jarige bestaan. Daarnaast organiseren we MT dagen en organiseren we in samenwerking met externe partijen diverse trainingen, bijvoorbeeld gericht op samenwerking en met focus op vertrouwen en veiligheid. Hoe ga je als leider hier nou mee om? Of hoe voer je een goed 4-gesprek? Of een slecht nieuws gesprek met een medewerker? Of hoe werkt een voorbeeldrol nou precies? Een dag samen met managers om te sparren en successen te delen vinden wij erg waardevol.

Hoe blijf jij op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen in HR?

Ik ben een spons wat betreft nieuwe informatie: Ik lees veel en sla het op. Luister graag naar podcasts. Daarnaast sluit ik graag aan bij bijeenkomsten en masterclasses. En met branchegenoten spar ik graag. Ik ben altijd actief op zoek naar informatie en wil graag bij blijven met de laatste trends en ontwikkelingen. Zowel op branchevlak als economisch, politiek en HR vlak. Want met al die factoren heb je als HR directer te maken. Niet alleen het mens stukje, het is een totale puzzel die je moet kunnen leggen.

Hoe zorg jij voor de balans tussen werk en privé voor de medewerkers bij Gomes?

We zijn actief bezig om de juiste balans tussen werk en privé voor al onze medewerkers. Hierbij kun je denken aan onze Gomes Extra’s zoals: fiets en fit, pro-actief sturen op verlofuren en tijd voor tijd en hierover ook met managers in gesprek gaan. Door een tekort en schaarste in onze technische functies hebben we veel vraag en veel vacatures en worden er daardoor veel overuren gedraaid, deze moeten ook weer ergens opgenomen worden en we willen goed zorgen voor onze medewerkers. Hier gaat het werk altijd door, daar wil ik open, eerlijk en direct in zijn. Onze medewerkers zijn trouw en erg loyaal, maar zij moeten ook echt vrij kunnen zijn, onbezorgd op vakantie kunnen gaan en tijd met hun gezin kunnen doorbrengen.

Wat is je favoriete aspect van je werk als HR-directeur?

In mijn werk vind ik het belangrijk om doelen te stellen en te behalen. Ik wil graag terug kunnen kijken met mijn team en apetrots kunnen zijn dat we bepaalde doelen hebben behaald. Successen bevestigen mijn visie en dat we op de juiste weg zitten. Er gebeurt hier veel en dat komt met name omdat we veel aandacht hebben voor onze medewerkers. We bouwen aan een toekomst bestendige organisatie en een positieve cultuur.

Stel dat jij een dag zou kunnen ruilen met een medewerker in een andere functie binnen Gomes, welke functie zou dat zijn en waarom?

Dan zou ik graag een dagje ruilen van functie met een van onze monteurs. Heerlijk een hele dag met mijn handen werken en aan de slag om problemen van onze klanten op te lossen! Ik zou ooit eens in ons schadebedrijf aan de slag gaan maar tot op heden is die overall nog niet aan geweest.

Wat is de meest creatieve manier waarop jullie ooit een nieuw talent hebt ontdekt of aangeworven?

Om nieuwe medewerkers aan te trekken is onze campagne van 0 naar 100 denk ik wel de meest creatieve geweest. Hiervoor heb ik heel intensief samengewerkt met onze marketingmanager en een extern bureau. We hebben met deze campagne nieuwe medewerkers geworven en die maakten allemaal kan op een super prijs, namelijk racen in een Mercedes-Benz AMG GT-R in het knalgroen! Onder het mom van “maak kans op de rit van je leven”. Het doel van deze campagne was: veel exposure krijgen voor onze technische vacatures en andere collega’s enthousiast maken. 30 nieuwe medewerkers en 30 van onze bestaande medewerkers konden kans maken op deze prijs, een dag racen op Zandvoort met 60 man. Op deze manier proberen we onze vraag naar nieuwe medewerkers voor de functies van bijvoorbeeld parten specialist, service adviseur, eerste monteurs, schadeherstellers en schade calculators in te vullen! Daarnaast hadden we een hele gave refferal campagne gestart voor het werven van nieuwe collega’s. Bij het aandragen van een nieuwe collega mogen medewerkers een weekend gebruik maken van een Mercedes-Benz cabrio en krijgen ze een etentje aangeboden. En nu vanwege het 90-jarige bestaan van Gomes kunnen medewerkers een spectaculaire aanbrengbonus ontvangen van €900,-. netto

Welk advies zou jij geven aan iemand die een carrière in HR overweegt, specifiek binnen de automotive sector?

Voor iedereen die een carrière in HR overweegt binnen de automotive: wees nieuwsgierig en luister goed! Kijk door bestaande processen heen, stel veel vragen, ook de vraag achter de vraag en luister goed en baseer daar je visie voor HR op. Wijk af van de gebaande paden, denk en kleur soms buiten de lijntjes. Houd je poot stijf, geloof ergens in en deel dit ook. Maak impact. Soms moet je ook de impopulaire beslissingen durven te nemen. Wel altijd met je blik op de oplossing, verlies de langere termijn strategie en relatie daar niet uit het oog. En dit alles met wat lol en plezier. De automotive branche is geen seconde saai, zeker nu niet!